Ce-i cu sexul până la urmă?

maslow2Sexul nu este un subiect despre care se scrie ușor. De fapt, este mai mult ud și alunecos. Oricine ignoră acest lucru se va simți puțin jenat vorbind despre această temă.

Ne propunem în acest articol abordarea unui subiect important: educația sexuală. Datorită următoarelor teorii și adevăruri psihologice vom sublinia cea mai importantă funcție a oricărului lucru viu, supraviețuirea. Și tragerea unui semnal de alarmă în ceea ce privește părinții, modul lor de abordare al acestui subiect și efectele negative asupra copiilor ca viitori adolescenți, tineri și adulți.

 

Ce știți despre piramida lui Maslow? O să folosesc această piramidă a trebuințelor umane pentru a sublinia importanța sexului. Maslow a fost un psiholog umanist american interesat și orientat către persoanele pe care le catalogăm ca fiind complet ”funcţionale”. Principala lui contribuție în psihologie a fost ierarhizarea nevoilor umane. El susține că ființele umane sunt motivate de anumite nevoi nesatisfăcute și observă că nevoile superioare depind de satisfacerea celor inferioare. Sexul, hrana, aerul, igiena, apa și somnul sunt nevoi inferioare, sunt comune tuturor oamenilor, cât și animalelor, reprezentând cele mai puternice trebuințe. Nesatisfacerea acestor nevoi perpetuează un stil de viață nesănătos.

triunghi-de-colorat2

Piramida lui Maslow

Un alt argument în favoarea sexului, fiecare omul se naște cu instinctele speciei. Aceste instincte pot fi clasate în două mari categorii: instincte sexuale și instincte agresive. Rolul acestor instincte este de a ne ajuta să supraviețuim, să ne adaptăm la acel nivel empiric de adaptare, unde factorul social nu este implicat. Mai exact, agresivitatea ne ajută să ne apărăm de celălalt și să ne individualizăm, iar sexualitatea ne ajută la perpetuarea speciei.

Știați că animalele se nasc cu aceeași zestre? Însă, ele nu fac sex de plăcere. Fac sex numai în perioada de rut și numai pentru perpetuarea speciei. Spre deosebire de alte animale, omul face sex de plăcere. La animale ideea de sex le revine numai când femela este fertilă. Deci, la om această zestre instinctuală este pervertită, ceva a intervenit în momentul în care omul era numai animal. Același lucru se întâmplă și cu agresivitatea.

Cea mai importantă funcție a sexului este supraviețuirea. Reproducerea sexuală este o modalitate de amestecare a genelor pentru a oferi o diversitate mai mare de urmași și pentru a crește șansele de supraviețuire în condițiile schimbătoare ale lumii exterioare. Sexul este rezultatul evoluției celui mai adaptat, iar ființele umane se află în vârful grămezii. Înaintea sexului, în regnul animal existau deja două alte metode de reproducere. Organismele inferioare se reproduceau prin fisiune binară. Acestea continuă să mănânce până când sunt prea mari pentru propria piele. Apoi se divizează și din una devin două. Orice schimbare totală din mediu exterior care o distruge pe una dintre ele le va distruge probabil pe toate. Mai există conjugarea, este nevoie de doi parteneri, ambii trebuie să fie organisme unicelulare din aceeași specie. Se prind unul de altul și fac schimb de cercuri și spirale înainte să se separe. Fiecare dintre ele diferă puțin față de părinți, schimbarea din mediul lor înconjurător ar putea să le omoare pe unele dintre ele, dar altele, întrucât sunt diferite, pot trăi mai departe. Oamenii fac sex de plăcere, dar această plăcere vine la pachet cu șanse mai mari de a evolua ca specie față de organismele care se înmulțesc prin conjugare sau fisiune binară.

Acestea fiind spuse, să vedem problemele actuale care există în legătură cu acest comportament. Adevărata problemă legată de sex apare în adolescență sau chiar mai devreme, este teama părinților de a aborda acest subiect. Discuțiile cu copiii despre sex și sexualitate nu sunt întotdeauna ușoare. Însă, studiile arată că adolescenții sunt mult mai activi sexuali decât cred părinții. Rolul părinților fiind foarte important. Adolescenții care au avut o comunicare deschisă despre sex cu părinții sunt mai înclinați să amâne începerea activității sexuale, să aibă mai puțini parteneri, să folosească prezervativul sau alte contraceptive atunci când au relații sexuale, să evite apariția disfuncțiilor sexuale, să cunoască corpul femeii și cel al bărbatului și modul în care funcționează; învață cum se realizează reproducerea, tipurile de relații care există, ce este un comportamentul sexual, cum se pot preveni sarcinile nedorite sau bolile cu transmitere sexuală.

Discuția despre sex și sexualitate poate dura toată viața. Copiii sunt de mici foarte curioși și pun foarte multe întrebări. Această curiozitate a copilului crează oportunitatea naturală de a începe o conversație. Este foarte important ca discuția să fie potrivită vârstei copilului. Informațiile furnizate potrivit vârstei, îl va ajuta pe copil să înțeleagă că sexul este o parte naturală a ființei umane și a dezvoltării emoționale.

 Cei cu sexul până la urmă?

Ne naștem cu acest instinct care există și la animale. Însă, oamenii sunt mai norocoși, spre deosebire de animale fac sex de plăcere. Acesta reprezintă o nevoie de bază, așa cum ne vorbește Maslow. Pe primele patru nivele ale piramidei sunt nevoile așa-zise „deficiențe”: o persoană nu simte nimic special dacă acestea sunt satisfăcute, dar simte un disconfort când nu sunt satisfăcute. Dincolo de aceste nevoi, următoarele mai sunt numite de „creștere”. Acestea nu dispar când sunt satisfăcute, în schimb, motivează individul în continuare. Nevoile de auto-actualizare vin din plăcerea instinctivă a omului de a fructifica la maximum capacitățile proprii, pentru a deveni din ce în ce mai bun. În eseul The Farther Reaches of Human Nature, Maslow scrie că oamenii care au atins starea de auto-actualizare intră adesea într-o stare de transcendentă, în care devin conștienți nu doar de potențialul lor personal, ci și de întreg potențialul speciei umane. Este important modul în care le vorbim copiilor despre această nevoie și ce educație sexuală le oferim. Ne ajută să supraviețuim și să ne adaptăm mediului.

Astfel, dacă nu satisfacem aceste nevoi de bază, omul nu le poate activa pe cele superioare. Este foarte important să abordăm acest subiect cu copiii. Dacă sunt educați de mici în această direcție în care părinții învață copiii că sexul este o activitate plăcută, care are loc între doi oameni care se iubesc și se respectă, având scop de reproducere și supraviețuirea noastră ca specie.

Nu este un subiect de care ar trebui să le fie rușine și nu este un păcat.

Este bine cunoscut faptul că tulburările sexuale pot avea atât cauze biologice, cât și psihologice. Cei care caută ajutor pentru disfuncțiile sexuale constată că de cele mai multe ori, cauza unei disfuncții sexuale este o altă disfuncție sexuală. Specialiștii trebuie să facă o evaluare completă a stării medicale generale, medicamentele pe care le ia, aspecte importante ale relațiilor, atitudinea pacientului față de propria sexualitate și practicile sexuale. Aceste disfuncții pot afecta inclusiv percepția propriei persoane.

Privând instinctul sexual de hrana lui naturală, se provoacă urmări neplăcute.

Sigmund Freud

 Psiholog Stanciu Ștefania Cătălina

BIBLIOGRAFIE

Berne, E., (1970). Sex și dragoste în relațiile umane , Editura Herald, București;

Dindelegan, C., (2012). Incursiune în psihopatologi și pasihologie clinică , Editura Sper, București, (pp. 159-178);

https://ro.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow

Freud, S., (2010). Despre psihanaliză. Cinci prelegeri ținute la Universitatea Clark, A cincea prelegere;

 

Nu există comentarii

Adaugă comentariu