Criterii de identificare a problemelor legate de somnul bebelușilor

Conform unui studiu recent (5 februarie, 2020) problemele de somn în rândul sugarilor sunt foarte frecvente și se îmbunătățesc în mod normal în momentul în care copilul împlinește vârsta de doi ani. Concluziile acestui studiu au fost formulate în urma analizei datelor a aproximativ 5,700 de copii finlandezi.

Studiul a fost realizat de Institutul finlandez pentru sănătate și bunăstare (THL) și Universitatea din Turku având ca scop principal investigarea modului în care se dezvoltă somnul sugarilor în primii doi ani. Acest studiu vine în ajutorul părinților care s-au arătat îngrijorați în ceea ce privește calitatea somnului la bebeluși, datorită variațiilor individuale mari în calitatea somnului la bebeluși (timpul de adormire, trezirea în timpul nopții, ritmul somnului). În ciuda acestor diferențe au fost identificate o normalitate a somnului, cât și o oarecare instabilitate a somnului despre care trebuie să discutați mai departe cu medicul de familie sau alte persoane de speciliatate.

În prezent, există foarte multe moduri prin care puteți îmbunătății calitatea somnului bebelușului dumneavoastră.

În mod normal:

În timpul celor doi ani de viață, somnul bebelușului devine din ce în ce mai stabil și mai consistent. Astfel, se observă că timpul necesar pentru a adormi bebelușul se va reduce la o medie de 20 de minute până la vârsta de 6 luni. Până la vârsta de 2 ani, copiii mici se trezesc în medie 1 dată pe noapte, iar cantitatea totală de somn se va reduce la 12 ore pe zi, pe măsură ce golurile se scurtează.

Este îngrijorător:

  • Dacă bebelușului de 8 luni îi i-a mai mult de 40 de minute să adoarmă;
  • Dacă bebelușul de 6 luni se trezește de 3 sau mai multe ori pe noapte;
  • Dacă bebelușul de 8 luni stă mai mult de 60 de minute treaz atunci când se trezește noaptea;
  • Dacă bebelușului de 12 luni îi i-a mai mult de 45 de minute să adorma noaptea după ce s-a trezit;
  • Dacă bebelușul de 18 luni stă mai mult de 30 de minute treaz noaptea;

Se recomandă să discutați cu persoane de specialitate (medic de familie, psiholog/consilier/psihiatru). Aceste probleme de somn pot fi rezolvate destul de ușor dacă apelați la un specialist.

Un al studiu recent,“Durata somnului, structura creierului și probleme psihiatrice și cognitive la copii”, publicat în revista Molecular Psychiatry, studiu realizat pe 11,000 de copii cu vârste cuprinse între 9 și 11 ani, subliniază apariția depresiei, anxietății, comportamente impulsive și performanțe cognitive slabe la copii asociate cu o durată de somn mai scurtă.

Aceste probleme apar deoarece, somnul reprezintă un proces activ care ajută copilul în plină dezvoltare rapidă la reorganizarea circuitelor creierului.

Cantitatea recomandată de somn pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani este de 9-12 h pe noapte. Un copil care doarme în medie 7 sau mai puține ore de somn pe zi:

  • Manifestă probleme de comportament (cu 53% mai mult și scoruri cognitive mai mici cu 7,8%) decât copiii cu 9-11 ore de somn;
  • În cazul depresiei, această poate fi depistată 1 an mai târziu, timp în care somnul a fost mai scurt;
  • S-a constat și un volum mai mic al anumitor zone cerebrale cum ar fi cortexul orbitofrontal, cortexul prefontal și temporal.

Atunci când copiii și părinții nu țin cont de somnul de care are nevoie organismul lor, își poate face apariția depresia, anxietatea, comportamentele impulsive și performanțele cognitive scăzute. Toate acestea sunt influențate la copii și de timpul pe care îl alocăm somnului. Un bun somn, ajută atât performanța cognitivă a copilului cât și sănătatea mentală.

Datorită programului școlar, temelor, durata de concentare crescută activități extrașcolare, etc, copiii dorm în medie 8 ore de somn pe noapte, însă nu este suficient!

BIBLIOGRAFIE

Nu există comentarii

Adaugă comentariu