Încurajăm atât în terapie cât și acasă:
- relaționarea apropiată, de încredere între terapeut și copil, dar și între părinte și copil;
- respectul față de copil;
- acceptarea acestuia în unicitatea sa;
- ascultarea, recunoașterea și acceptarea sentimentelor copilului;
- utilizarea mesajelor care încep cu Eu, de exemplu: „Eu sunt deranjat de zgomotul telefonului tau”;
- implicarea în rezolvarea problemelor și luarea deciziilor care țin de propria persoană;
- recunoașterea pozitivă (lauda) unui lucru bine punctat;
- explicarea consecinței negative prin punctarea lucrurilor pentru care îi sunt aduse critici;
- atribuirea unor responsabilități, unui grad de independență și libertatea de a face alegeri;
- părintele și terapeutul, un bun model pentru copil;
- libertatea de a experimenta și a urmări propriile interese.
Organizăm grupuri de dezvoltare personală (pentru copii tipici) și grupuri de socializare (pentru copii cu tulburări de dezvoltare:
- fiecare grup este format din maxim 5 copii;
- grupurile se vor forma în urma unei întâlniri cu părinții și copilul, în funcție de nevoile părintelui și ale copilului;
- întâlnirile vor avea loc 1 dată pe săptămână/2 h, timp de 2 sau 3 luni;
- ziua și ora fiind discutate cu părinții, însă se va ține cont și de disponibilitatea noastră
În grupurile de socializare și dezvoltare personală pentru cei mici, este foarte important feed-back-ul oferit de ceilalți copii. Participând, copilul are posibilitatea să vadă alți copii având sentimente similare cu ale lui, probleme și experiențe asemănătoare. Astfel, acesta poate explora noi modalități de comportament și poate să-și reevalueze comportamentul în funcție de reacțiile celorlalți.
Se pot folosi jocul de rol, diverse alte jocuri, construcția, pictura, marionete, dans etc. Cu ajutorul acestor tehnici de lucru, copilul se dezvăluie pe sine arătând nevoile, dorințele și temerile lui. Metoda folosită fiind una experiențială stimulează creativitatea, spontaneitatea, crește imaginea de sine, copiii învățând să răspundă asertiv și se dezvoltă inteligența emoțională. De exemplu, în jocul cu marionete terapeutul observă modul în care copilul își alege un anumit personaj și îi atribuie anumite calități, dar și modul în care găsește soluții la conflictele apărute în joc. Aceste alegeri pe care le face copilul reprezintă indicii despre relațiile pe care le are cu părinții săi, despre traumele suferite și despre capacitatea lui de a se adapta la mediul social.